måndag 14 mars 2011

Hysterin kring all amning

I dag kan man läsa en artikel på aftonbladet.se att om du ammar ditt barn så blir det smartare. Jag är så sjukt trött på artiklar som denna. Vet de som skriver hur hårt det tar på mammor som kanske inte kan amma? Hur dålig man känner sig som förälder eftersom man uppenbart kommer att få ett osmart barn? Nej men seriöst, i dag vet man att amningen är bra för att ge sitt barn ett gott skydd för immunförsvaret. Kan man inte amma så kan man inte. Man är inte sämre för det.

Jag ammade Kevin i 6 månader. Jack i 2.5 sen gav jag upp. Han blev inte mätt. Jag orkade inte mer helt enkelt så vi tog till flaskan, och han är inte sämre än nån annan för det. Men jag vet att jag hade ångest för det då. Att jag inte kunde/orkade försöka längre. Hysteri säger jag bara.

Sen kanjag däremot säga att ( och det är helt mina egna åsikter) det är rent utav äckligt att amma ett barn för länge. Jag såg ett program för nått åt sedan om mammor som ammade sina 6 åringar! Av vilken anledning då?? Nej usch vad äckligt! Stackars barn om något!

1 kommentar:

  1. Håller verkligen med om detta. Jag blir fruktansvärt upprörd över alla artiklar som förespråkar amning. Är det inte viktigare att mamma och bebis mår bra? Varför sätta ännu mera press på stackars kvinnor direkt efter födseln? Varför denna fokus på just amning? Varför inte rökning eller pappans roll etc?

    Ja, det finns en studie som visar att amning höjer barnets IQ något och detta får flera stackars mammor som inte kan amma att gå in i djupa depressioner- skäms på er som håller på att marknadsföra amning på detta sätt! Det är faktiskt inte klart om det är modersmjölken i sig eller närheten till mamma som är den bidragande orsaken till de höjda IQ nivåerna- Det finns fler studier som visar att man man höja barns IQ genom att låta det lyssna på Mozart men detta talar ingen om. Om amning funkar så är det jättebra då det hjälper barnets immunsystem men för
    många så är det inte lätt. Jag kämpade trots smärtor och krångel de rekommenderade sex månaderna men oj vad jag ångrar detta. ( det bör noteras att 6 månader eller tre år! är WHO s rekommendation men som min läkare kommenterade så är denna rekommendation mer avsedd för kvinnor i tredje världen där rent vatten inte alltid finns att tillgå o mjöl ersättning inte är ett bra alternativ) Mitt förhållande till min dotter blev så e när jag äntligen vågade sluta amma och stressen kring den hemska amningen försvann. Visst, det finns mammor som tycker det är mysigt att amma - rent av sensuellt-men jag tyckte aldrig det och var så glad när det var över! plötsligt så kunde min man hjälpa till
    på ett helt annat sätt oxh jag kunde gå hemifrån och lämna min dotter med pappa! Tänk om jag hade kunnat göra det så lätt tidigare vad skönt det hade
    varit..... nu kunde jag sova bättre då brösten slutade spänna på natten och jag fick tillbaka min energi igen och orkade leka mycket mer med min dotter. För mig
    så var amning bara negativt men det är visst något man inte får säga.... Det måste finnas viktigare saker att fokusera nyblivna mammors uppmärksamhet på
    än amning. Jag tror att många har farit illa av denna debatt som får så många nyblivna mammor att känna sig otillräckliga... sluta med detta - dumpa amningen om den inte fungerar och kompensera med Mozart !

    SvaraRadera