fredag 1 juli 2011

Tankar om att vara sjuksköterska

I dag är jag ledig vilken innebar sovmorgon för min del, det var riktigt riktigt skönt. Annars är planerna att rena inför flytten i dag, usch man vet knappt vart man ska börja. Men det är väl bara att ta tjuren vid hornen och köra i gång.

Har jobbat i dagarna tre och jag har verkligen haft toppen patienter. Det är så underbart när man får höra hur tacksamma de är och hur nöjda det är med vård och bemötande, det gör det här jobbet! Att få höra att man gör ett bra jobb och att människor är nöjda med ens prestationer höjer självkänslan och det gör att man presterar bättre! När till och med anhöriga kommer för att tacka en personligen så känns det ännu som en bekräftelse på att man gör ett bra jobb. Så tack så mycket för det!! Det gjorde min dag.

Annars är det så mycket klagomål på vården, de långa vårdköerna och stressigt bemötande, och visst jag kan till viss del hålla med. Men jag vet också att vi alla som jobbar inom vården går till jobbet varje pass, jobbar från tidig morgon med att lindra, hjälpa, trösta, skratta, prata, stressa och i bland blir vi utan raster på grund av det höga tempot. Men det är alltid patienten i fokus. Ibland går det ett helt pass utan att man ens hunnit kissa. Men det är de som är det bästa med svensk sjukvård, de som verkligen är i behov utav den får den bästa vården snabbt. Många är väldigt tacksamma över det.

Jag vet att jag sagt det förut, men jag tror inte jag kan säga det tillräckligt många gånger...Jag har ett stressigt jobb där jag ofta har väldigt många bollar i luften samtidigt, där man ska försöka att lösa problem och fokusera på många människor samtidigt, där man ska ha ett professionellt bemötande även om man känner ett stort inre kaos. Där lönerna borde vara mycket högre än vad de är. Där arbetstider gör att man inte får sova de timmar man har rätt till. Där man är tvungen att lösa problem som dyker upp och det är på en gång...

Men...

Jag får träffa otroligt många nya människor, jag får otroligt mycket glädje och tacksamhet. Jag får bekräftelse över att det jag gör betyder så mycket för många. Jag får lära mig nya saker varje dag. Jag får vara med om händelser som många bara ser på tv. JAg har en helt otroligt bra personalstyrka i kring mig. Jag utvecklas i mig själv. Jag får möjligheten att hjälpa andra att utvecklas. JAg har det bästa jobb man kan ha.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar