torsdag 4 oktober 2012

Vem F-N är perfekt?

- Inte jag iaf, säkerligen är jag på mils avstånd från den perfekta människan. Men ändå lever jag och frodas i den bubbla jag lever i.

Nej men seriöst blir jag trött på alla perfekta människor. Funderat på det många gånger då man läser inlägg och statusuppdateringar på ex facebook. Är folk så där äckligt perfekta och lyckliga? Svävar hela deras tillvaro på små puffiga rosa moln?

" I dag har jag tränat 3 timmar, putsat fönster, lekt massor med mina helt fantastiska barn som jag älskar så otroligt mycket. Dessutom har jag handlat, hunnit med massage och manikyr, älskat med min man, som jag förövrigt aldrig behöver tillrättavisa eller höja rösten åt. Glömde jag säga att jag bakat 7 sorters kakor och att mitt hus är strålande rent?"

Ja ni fattar vinken. Är dessa människor så här kreativa och fantastiskt lyckliga eller är detta enbart en fasad för att visa sig själv att det är så här jag vill vara/leva?

Jag kan ärligt säga att jag inte tränat en minut i dag, jag kanske har gått en hel del i mina svettiga skor på jobbet, kanske jag kan kalla det vardagsmotion? Jag har definitivt inte putsat fönser trots att jag kanske borde, lekt med barnen har jag inte orkat i dag då jag sovit 3.5 timmar i natt. De fick se en film och jag vilade i 40 minuter ( hemska mamman!). Handlat, fått massage och manikyr, vad är det? mannen har jag redan tillrättavisat i dag ( hemska sambo!) Kakor kan jag inte baka trots kokbok, och mitt hus är inte skinande rent. 

Vad vill jag komma med detta? Ja egentligen vet jag inte själv, bara det att jag tror inte på att man måste hävda hur duktig och lycklig man är hela tiden, någonstans mellan raderna faller liksom trovärdigheten bort.

Klart jag älskar mina barn, över mitt eget liv. Men jag behöver inte berätta det för mina 300 vänner på FB som jag knappt känner hälften av, varje dag. Jag tror nog att folk fattar detta ändå.

Nej dags att rensa lite på FB kanske?

Nån som förstår vad jag försöker få fram? Eller är det bara jag som är en trött bitterfitta, hemsk mamma och en urusel sambo?

1 kommentar:

  1. Jag brukar tänka tvärt om, ALLA är perfekta och det just för att vi är olika.

    Många som skriver på facebook gör det oftast när de har sånna där bra dagar, för ingen har en bra dag varje dag. Sedan finns det dem som uppdaterar varje gång det händer något dåligt också (söker kanske tröst på något sätt?). Mååånga har ett stort bekräftelsebehov och får detta uppfyllt på något sätt genom facebook.

    Jag brukar inte bry mig, det tycker jag att du inte heller ska göra. Vi har bra dagar och dåliga dagar precis som alla andra och sånt är livet. Det gör oss inte sämre än någon annan utan bara det vi är, människor.

    / Lillasyster

    SvaraRadera